Zonnige berichten van Weerman Reinier!

De afgelopen dagen kregen we al een voorproefje. Blauw was vaak de overheersende kleur aan de lucht en de zon scheen er geregeld uitbundig op los. Overigens, ook februari was al een behoorlijk zonnige maand. En vorig jaar in z’n geheel was eveneens relatief zonnig. De berekeningen voor de komende periode zien er beslist veelbelovend uit. Het heeft er alle (zonne)schijn van dat ook maart een zonnige maand wordt. En dan geldt sowieso: een goed begin is het halve werk.

Na de Maartse buien van de afgelopen dagen schakelen we nu over op sterke hogedrukgebieden. Die blijven minstens tot half maart in onze buurt rond dolen. Het zal van de exacte plek van de weersystemen afhangen, hoe zonnig het is en hoe warm het wordt. In ieder geval moeten we tot en met zaterdag nog wel rekening houden met wolkenvelden vanaf zee. Daarna zou de wind meer en meer vanaf land moeten gaan waaien waardoor de deur voor droge lucht goed open gaat. En we waarschijnlijk echt mooi voorjaarsweer tegemoet kunnen zien.

Bij helder weer horen in deze tijd van het jaar nog wel koude nachten. De laatste (nacht)vorst hebben we voorlopig dan ook nog niet gehad. Maar de kans op nachtelijke gladheid wordt wel kleiner. Ten eerste omdat er in droge lucht maar weinig rijp kan ontstaan. Maar bovendien zullen de meeste wegen overdag in het zonlicht flink opwarmen. Die opgeslagen warmte zal er voor zorgen dat de temperatuur van het wegdek in de nacht steeds moeilijker onder nul kan komen. Zelfs als het autodak of het weiland toch berijpt raakt, wil dat niet perse zeggen dat dus ook de weg glad kan zijn.

De zonnige vooruitzichten voor maart zijn goed nieuws voor wie zelf duurzame energie opwekt met zonnepanelen. Mocht u ook de aanschaf willen overwegen. Op de website www.zonatlas.nl kunt u zelf bepalen hoe geschikt uw woning is voor het opwekken van zonne-energie.