Ga de strijd aan tegen voedselverspilling met gemeente Wageningen: Foodbattle

FoodBattle logo

“Het was niet meer lekker”, “ik had teveel gekookt” en “het was over de datum”, het zijn allemaal veelgehoorde uitspraken waarom mensen eten weggooien. In Nederland gooien we jaarlijks ruim 50 kg voedsel per persoon in de vuilnisbak. Dat zorgt niet alleen voor onnodige milieubelasting maar is ook nog eens zonde van het geld dat hiermee wordt weggegooid, ruim 150 euro per persoon per jaar. De gemeente Wageningen gaat met de Foodbattle de strijd aan tegen voedselverspilling.

Zelf aan de slag met Foodbattle

De FoodBattle is een prima start om voedselverspilling zelf aan te pakken. De inwoners van de gemeente Wageningen plus alle medewerkers en studenten van Wageningen UR en Rijn en IJssel worden uitgenodigd om de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling. Daarnaast maakt u kans op een leuke prijs: een diner voor twee bij restaurant Vreemde Streken of een kookboek.

Wat houdt de FoodBattle in?

Tijdens de Foodbattle, een initiatief van Wageningen UR, houdt u drie weken lang een dagboek bij waarin u dagelijks de hoeveelheid voedsel noteert die in de vuilnisvak belandt of aan (huis)dieren wordt gegeven. Door voor- en achteraf een vragenlijst in te vullen krijgt u zicht in eigen koop-, kook-, bewaar- en weggooigedrag. Daarnaast ontvangt u wekelijks handige praktische tips en lekkere recepten voor het koken met restjes. En ontvangt u na de eerste en derde week scores waarmee u eigen resultaten kunt vergelijken met die van de hele groep.

Gemeente gaat strijd aan, doet u mee?
Wethouder Michiel Uitdehaag: ‘Wageningen UR levert met haar onderzoek al decennia een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van voedselverspilling en het verduurzamen van de voedselketen. Hun kracht is dat zij dit niet alleen doen maar samen met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden, in dit geval wij als gemeente. Voor gemeente Wageningen is voorkomen van voedselverspilling onderdeel van het afvalbeleid (preventie). We gaan daarom als gemeente de strijd aan tegen voedselverspilling. Dat doen we niet alleen. Ook de medewerkers en studenten van Wageningen UR en partners als Rijn en IJssel, Solidez, Groene Wiel doen mee. We hopen dat naast onze eigen ambtenaren ook veel inwoners meedoen aan de Battle. Ikzelf ben in ieder geval van de partij’!

Meer informatie en aanmelden

Eerdere FoodBattles hebben laten zien dat het mogelijk is om 20-40% minder voedsel weg te gooien. En dat kunt u ook! De Foodbattle loopt van 16 maart tot en met 5 april. Aanmelden kan t/m 12 maart via het inschrijfformulier op Foodbattle.nl. Hier vindt u ook meer informatie over de Foodbattle en voedselverspilling. Tijdens de Foodbattle worden in Wageningen ook leuke activiteiten rondom voedselverspilling georganiseerd. Deze zijn tegen deze tijd ook te vinden op de Foodbattlesite.